fbpx

Arven efter H.C. Ørsted: Chrysillis vil være med til at udvikle vacciner og lægemidler

H.C. Ørsted var en rollemodel og inspirationskilde for mange unge videnskabsfolk i sin samtid. I denne serie kan du møde en række nysgerrige unge videnskabshåb, som håber at kunne løfte den tunge arv efter H.C. Ørsted, og som måske er fremtidens naturvidenskabelige forbilleder.

Af Laura Jonassen

Fælles for mange af  HCØ2020-rollemodellerne er det, at det der motiverer dem, er muligheden for at gøre en forskel for en masse mennesker. Sådan har vores rollemodel Chrysillis Magaard Polhaus, der læser farmateknologi på Danmarks Tekniske Universitet, det også. Hun er især interesseret i bioteknologi og farmacifagene, og hun håber på at kunne bruge disse til at udvikle nye vacciner eller lægemidler.

Chrysillis interesse for naturvidenskaben startede allerede i folkeskolen, hvor hun havde svært ved de sproglige fag. I stedet fokuserede hun på andre fag i skolen.

”Jeg kunne nemt få flere timer til at gå med gøre mig umage med mine blækregninger i matematik. Da jeg skulle vælge studieretning i gymnasiet, var det klart for mig, at jeg skulle være inden for naturvidenskaben,” siger Chrysillis.

Sidenhen har Chrysillis haft adskillige gode oplevelser med naturvidenskaben. Hun er en af de mange HCØ2020-rollemodeller, der nikker genkendende til, at diverse natuvidenskabelige camps og konkurrencer er blandt de ting, man husker tilbage på med glæde.

”En af de bedste oplevelser, jeg har haft, var da jeg i 2017 deltog i den største syntetiske biologikonkurrence, iGEM, sammen med ti andre studerende fra DTU. Der fik jeg muligheden for at fordybe mig i et projekt i næsten et helt år i samarbejde med min nuværende kollega hos Biotech Acedemy,” siger Chrysillis.

“STEM-uddannelser skal præsenteres på en ny og frisk måde”

Chrysillis’ kollega er Viktor Hesselberg-Thomsen, som ligeledes er HCØ2020-rollemodel. Sammen arbejder de på et gratis undervisningsprojekt om biosensorer. Netop undervisning i STEM-fag, og unge menneskers opfattelse af STEM-uddannelser generelt, er et emne som Chrysillis har en holdning til. Hvis det stod til hende, skulle de mange fordomme om naturvidenskabelige uddannelser males i jorden, og hun har et forslag til hvordan.

”Jeg tror mange unge går rundt og tror, at man skal være en nørd for at være interesseret i naturvidenskab. Jeg tror, at det for mange piger er svært at se sig selv i en verden, der hidtil har været domineret af drenge og mænd. Derfor tror jeg det er en god ide, hvis man kunne introducere de unge mennesker for de forskellige STEM-uddannelser på en ny og frisk måde. I stedet for at lade dem sidde med til en forelæsning, kunne de eksempelvis komme med i laboratoriet eller være med til at printe i 3D,” siger Chrysillis.

Naturvidenskaben har mange ansigter, og man bør fremvise den fra dens bedste sider. Hvis man spørger Chrysillis, hvornår hun er mest taknemmelig for naturvidenskaben og elektromagnetismen i sin hverdag, når hun ikke befinder sig i skolen eller på arbejde, så er svaret klart.

”Jeg elsker at bage og finde på nye opskrifter! Jeg er nok allermest taknemmelig for elektromotorer, da der stort set ikke findes et eneste apparat i mit køkkenskab uden sådan en. Uden min håndmikser ville bagning være langt sværere.”

Chrysillis Magaard Polhaus. Foto: Privatfoto
Share on facebook
Share on twitter
X