Arven efter H.C. Ørsted: 24-årige Signe vil arbejde med noget, hvor hun kan se den direkte indflydelse på folks liv

H.C. Ørsted var en rollemodel og inspirationskilde for mange unge videnskabsfolk i sin samtid. I denne serie kan du møde en række nysgerrige unge videnskabshåb, som håber at kunne løfte den tunge arv efter H.C. Ørsted, og som måske er fremtidens naturvidenskabelige forbilleder.

Af Laura Jonassen

En af vores seje HCØ2020-rollemodeller er Signe Bredgaard. Signe er 24 år gammel og læser til dagligt til ingeniør i bioteknologi på Århus Universitet. Muligheden for at arbejde innovativt med naturvidenskabelige områder, som kan være med til at løse nogle af verdens problemer, er en af de ting, som Signe synes, gør naturvidenskaben spændende. Hun er fascineret af læring omkring fænomener som befinder sig lige uden for vinduet eller inde i vores kroppe, og så sætter hun pris på en god ”ahaoplevelse”.

Øjenåbnende rejser
Signe blev inspireret til at vælge en naturvidenskabelig universitetsuddannelse, da hun arbejdede som frivillig i både Østafrika og Sydøstasien i sine sabbatår.

”Jeg blev forelsket i at arbejde med noget, hvor jeg kunne se den direkte indflydelse, det havde på folks liv. Samtidig kunne jeg komme ud og opleve verden og andre kulturer. Jeg valgte at søge ind på bioteknologiingniøruddannelsen, efter jeg faldt over Ingeniører Uden Grænser. Efter jeg startede på studiet, blev det tydeligt for mig, at der er mange muligheder for et arbejde, hvor jeg kan forbedre levevilkårene for folk i hele verden – og man kan både gøre det hjemmefra og fra andre breddegrader,” siger Signe Bredgaard.

De mange rejser har hjulpet Signe til at finde sit interesseområde, og har givet hende et skub i retning af hvad hun kunne tænke sig at beskæftige sig med i fremtiden. På sit 5. semester fik hun sit drømmejob hos startup-virksomheden SolarSack, der gav hende mulighed for at rejse til Uganda, og bruge sine kompetencer til at udvikle en billig løsning, der kan give rent drikkevand til verdens fattigste befolkning.

Signes adskillige rejser til Østafrika, hvor strømsvigt hænder på daglig basis, og mange lever helt uden adgang til strøm, har desuden åbnet hendes øjne for, hvor meget som går i stå, når alt pludselig bliver mørkt.

”Heldigvis er alternative energiformer, der bygger på elektromagnetisme, virkelig ved at blive udbredt i Østafrika. Kl. 19:00 tager alle små boder på madmarkeder deres små soldrevne lamper frem, så de kan fortsætte salget af aftensmad. Derudover spiller generatorer en vital rolle, når der er strømsvigt. Hospitaler, lufthavne og andre vigtige funktioner, har en generator klar til at sætte ind, når strømmen går i området. H.C. Ørsted og hans opdagelser har været startskuddet til en hel del! Han er en kæmpe inspirationskilde, der viser, at man som ung videnskabsperson kan lave skelsættende arbejde.”

Afkræftede fordomme om STEM-uddannelser
Lige som mange andre unge mennesker, har Signe ikke altid været sikker på, hvilken uddannelsesvej hun skulle vælge. Hun gjorde sig mange tanker inden hun startede på universitetet, og hun var bekymret for hvorvidt, hun ville vælge rigtigt. Hun har delt sine erfaringer fra sin studiestart med os.

”Selvom mange fortalte mig, at det ikke ville være tilfældet, havde jeg selv en del stereotype ideer om, hvilke personer der studerer på en STEM-uddannelse, og også i forhold til hvilken form for arbejde, man typisk ender med at gøre karriere inden for. 
Min ”frygt” for, at størstedelen af mit klasse/hold vil være stereotype ”nørder”, og jeg vil få svært ved at finde venner, blev hurtigt afkræftet. Alle typer er repræsenteret på mit hold, ca. 50-50 fordeling mellem piger og drenge (da vi startede) og i mange forskellige aldersgrupper. Der blev gjort meget fra universitetets side for at ryste os sammen; både socialt og gennem arbejdsformerne i undervisningen, og på trods af forskellighederne betød en fælles interesse for faget, at der hurtigt kom en følelse af sammenhørighed på holdet. Det sociale er en kæmpe grund til at jeg er glad for studiet og stadig holder ved; for det er super hårdt ind i mellem, men der er rigtig stor forståelse for, at det kan være svært ind i mellem, og der bliver altid rakt en hjælpende hånd ud.
For at få flere unge mennesker til at vælge en STEM-uddannelse, tror jeg, det er nødvendigt at komme med personlige historier fra unge, som allerede studerer på en af STEM-uddannelserne. De kan vise, at alle typer er repræsenteret, unge kan få et indblik i, at andre har haft samme bekymringer, inden de startede, og kan nu lære af andres erfaringer. Personligt har det i mit valg af uddannelse været vigtigt at høre fra andre, at man kan ende rigtig mange steder med en STEM-uddannelse; både de klassiske jobs, som ens uddannelse lægger op til, men hvis du har en særlig interesse for et område, du har et ønske om at arbejde med, skal det nok være muligt på en eller anden måde at nå derhen, da der er brug for folk med en STEM-uddannelse i næsten alle sektorer. Og så er det heller ikke helt skidt at få at vide, at man via sin uddannelse kan være en af dem, som kan være med til at løse verdens problemer.”

Signe Bredgaard. Foto: Privatfoto.
Share on facebook
Share on twitter
X